معرفی دره گرماگلو و روستای گازرخان در الموت
نوشته شده توسط : نیما زمانی

معرفی دره گرماگلو و روستای گازرخان در الموت

 

استان قزوین یکی از پرماجراترین و زیباترین استان های ایران است. این استان در تمام طول سال میزبان گردشگرانی است که به شوق بازدید از جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی قصد سفر به قزوین را می کنند.

 از میان جاهای دیدنی قزوین می توان به دره گرماگلو و ر وستای گازرخان اشاره کرد. دره گرماگلو یکی از جاذبه های طبیعی قزوین است که می تواند تجربه ای متفاوت از طبیعت گردی باشد.

با چتراتا همراه شوید تا اطلاعاتی را ازاین دره به شما ارائه دهیم.

 

دره گرما گلو در استان قزوین

 

این دره زیبا در مسیر قلعه الموت قزوین است که بر روی آن یک پل فلزی قرار دارد. این دره در ارتفاع ۱۷۷۰ متری از سطح دریا واقع است و جهت شمال شرقی – جنوب غربی دارد. دره دارای دو بخش با عرض بسیار کم و بخشی دیگر با عرض بیشتر در میان این دو بخش تشکیل شده است.

طول دره گرماگلو حدود ۶۰۰ متر است و کف آن یک رودخانه جاریست. آب شرب مردم روستا از چشمه‌ های اطراف روستا تامین می شود و رودخانه ‌های فصلی که از کوه ‌های هودکان و شاتان سرچشمه می گیرند.

 

موقعیت جغرافیایی دره گرما گلو

 

دره گرماگلو در استان قزوین واقع است. این دره در مسیر دسترسی به قلعه الموت قرار گرفته است و پل فلزی از روی آن عبور می‌کند. دره گرماگلو در ارتفاع ۱۷۷۰ متری از سطح دریا واقع است و جهتی شمال شرقی-جنوب غربی دارد.

 

روستای گازرخان

 

گازرخان یکی از مهم‌ترین و نزدیک‌ترین روستاها به قلعه الموت که در سلسله جبال البرز واقع در ۱۵ کیلومتری معلم کلایه و ۱۱۰  کیلومتری شمال شرقی شهر قزوین واقع شده است. قلعه تاریخی حسن صباح از دیگر جاهای دیدنی استان قزوین در این روستا است. ساکنان این روستا شیعه مذهب و همه ساکنان آن بومی روستا بوده و به زبان تاتی صحبت می‌کنند.اجاره ویلا رامسر

این روستا آب‌وهوایی معتدل دارد که در فصول مختلف سال طراوت و شادابی زایدالوصفی به روستا می‌بخشد.

 مردمان آن نیز بیشتر به باغداری و دامداری اشتغال داشته و با تولید گیلاس، گردو، لبنیات و همچنین با گلیم‌بافی، چادر شب‌بافی و جاجیم‌بافی گذران زندگی می‌کنند.

 

قلعه تاریخی حسن صباح

 

قلعه ی الموت دژی تاریخی ست واقع در شمال شرقی روستای گازرخان در استان قزوین. این دژ با ارتفاع 2163 متر از سطح دریا  و با تعداد حدود 400 پلکان سنگی، تنها یک ورودی از گوشه شمال شرقی اش دارد. در دامنه جنوبی کوه خندقی وجود دارد که هر گونه راه نفوذ را می بندد. طول دژ حدود 120 متر و عرض آن بین 10 تا 35  متر است. هنگامی که بالای دژ می ایستیم تا فاصله حدود 10 کیلومتر دورتر هم قابل مشاهده است. دور تا دور این دژ، پرتگاه است، در حقیقت انتخاب جغرافیا و معماری قلعه تسخیر ناپذیر است.

قلعه تاریخی حسن صباح در این روستا قرار دارد و جمعیت این روستا تقریبا٧۵٠خانوار و مذهب ساکنان آن شیعه و همه ساکنان آن بومی روستا هستندو به زبان تاتی صحبت می کنند.

 

پوشاک مردم روستا گازرخان

 

پوشاک محلی مورد استفاده مردان روستای گازرخان تفاوت چندانی با شهرنشینان ندارد، اما لباس بانوان به ویژه زنان سالخورده که بیشتر به لباس های محلی علاقه نشان می دهند، مشتمل بر پیراهن بلند، دامن چین دار، نوعی جلیقه و چارقد است.

 

برای مشاهده ادامخ مطلب معرفی دره گرماگلو و روستای گازرخان در الموت  کلیک کنید.





:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: